Organisation und Wahl des Senats
Der Senat ist von den obersten Leitungsorganen der Universität (Rektor/in, Rektorat, Senat und Universitätsrat) das einzige, das von den Universitätsangehörigen direkt gewählt wird. Er setzt sich aus 26 Mitgliedern aller vier Kurien der Universität (13 VertreterInnen der UniversitätsprofessorInnen einschließlich der LeiterInnen von Organisationseinheiten, 6 VertreterInnen des Mittelbaus, 6 VertreterInnen der Studierenden, 1 Vertreter/in des allgemeinen Universitätspersonals) zusammen. Die Wahl findet alle drei Jahre statt. Eine Wahl an mehreren Standorten (pro Wahlkommission/Kurie) ist derzeit aus rechtlichen und praktischen Gründen nicht möglich, doch wurde vor kurzem, unter Zuhilfenahme der legistischen Expertise unseres Listenmitglieds Anna Gamper, die Möglichkeit der Briefwahl eingeführt, die bei der nächsten Senatswahl (2025) genützt werden kann.
Funktionen des Senats
Zwar wurden die Funktionen des Senats im Zuge verschiedener universitätsrechtlicher Reformen geschwächt, doch verfügt er immer noch über wichtige Zuständigkeiten. Dazu gehören insbesondere folgende Funktionen:
- Zustimmungsrecht zu Satzungsteilen (zB Studienrechtliche Bestimmungen, verschiedene Wahlordnungen, abgekürzte Berufungsverfahren, Frauenförderplan, Evaluierungen, Ehrungen etc)
- Stellungnahmerecht zu Erlassung und Änderung des Organisationsplans und des Entwicklungsplans
- Mitwirkung an der Wahl des/der Rektors/in (Erstellung eines bindenden Dreiervorschlags) sowie der VizerektorInnen (Stellungnahme)
- Wahl von drei (von sieben) Mitgliedern des Universitätsrats
- Entsendung der Mitglieder des Arbeitskreises für Gleichbehandlungsfragen sowie eines Teils der Mitglieder der Schiedskommission der Universität
- Erlassung von Curricula und Einsetzung von Curriculum-Kommissionen
- Einsetzung von Habilitations- und Berufungskommissionen gem § 98 Universitätsgesetz 2002
- Erlassung von Richtlinien für Curriculum-Kommissionen, Habilitations- und Berufungskommissionen gem § 98 Universitätsgesetz 2002.
Einige dieser Rechte sind „reaktiver“ Natur, können also erst ausgeübt werden, sobald das Rektorat einen Antrag eingebracht hat. Je nachdem, wie stark die Rechte des Senats sind, beschränkt sich in diesen Fällen die Funktion entweder nur auf eine Stellungnahme oder gestattet ihm ein absolutes Vetorecht, was in der Praxis zumeist dazu führt, dass Rektorat und Senat informell eine gemeinsame Lösung erarbeiten, die dann als Antrag formell eingebracht wird. Beispielsweise hat eine gemeinsame Arbeitsgruppe von Rektorat und Senat, an der Mitglieder unserer Liste sehr wesentlich mitwirkten, in vielen gemeinsamen Sitzungen auf diese Weise die große Reform des Satzungsteils „Studienrechtliche Bestimmungen“ erarbeitet, die am 1. März 2022 in Kraft trat; eine weitere, kleinere Reform dieses Satzungsteils trat im Herbst 2022 in Kraft. Die Arbeiten der Arbeitsgruppe an Satzungsteilen zum Thema „Validierung“ und „Weiterbildung neu“ laufen derzeit.
Arbeitsweise des Senats
Der Senat tagt als Plenum ca. 6-7 Mal im Jahr. Dazwischen finden laufend Treffen der einzelnen Senatsarbeitsgruppen statt. Die Kurien des Senats treffen sich gewöhnlich vor den Plenumssitzungen in eigenen Sitzungen, um die anstehenden Tagesordnungspunkte vorzubesprechen. Die Mitgliedschaft im Senat ist weisungsfrei und ehrenamtlich!
The Senate
Organisation and election of the senate
Of the university’s highest governing bodies (rectorate [Rektorat], senate [Senat] and university council [Universitätsrat]), the senate is the only board that is directly elected by the members of the university. The senate consists of 26 members and comprises representatives of all four status groups (Kurien), i.e. 13 representatives of the group of the full professors, 6 representatives of the non-professorial academic staff (Mittelbau), 6 representatives of the group of the students and 1 representative of the non-academic staff (allgemeines Universitätspersonal). Elections for the senate are held every 3 years. For legal as well as practical reasons, it is not possible to hold the election at different locations/to cast ballots at different locations (per election committee/status group). However, recently the possibility of voting by mail was introduced with the help of the judicial expertise of our list member Anna Gamper. This means that in the next election for the senate (2025) you can vote by mail.
Responsibilities/Functions of the senate
Over the last years, the position of the senate has been weakened as the result of several reforms of the University Act on the federal level. However, the senate still has a number of important responsibilities. In particular, these include the following:
- Its approval is needed for the amendment of the university statute (e.g. pertaining to elections [Wahlordnungen], exams and curricula [studienrechtliche Bestimmungen], shortened procedures for the appointment of professors [Berufungsverfahren], plan for the advancement of women [Frauenförderplan], evaluations, honour awards [Ehrungen])
- It has the right to issue statements pertaining to the university’s organisation programme [Organisationsplan] as well as its development programme [Entwicklungsplan]
- It plays a part in the election of the rector (in putting forward a binding shortlist of three candidates) and the vice rectors (in issuing a statement on the persons proposed by the rector-elect)
- It elects three (out of seven) members of the university council [Universitätsrat]
- the senate’s status groups [Kurien] elect the members of the working committee on equality [Arbeitskreis für Gleichstellungsfragen] and the senate as a whole elects part of the members of the university’s arbitration committee [Schiedskommission]
- It passes curricula and appoints the committees devising the curricula [Curriculum-Kommissionen]
- It appoints committees for habilitations [Habilitationskommissionen] and for the appointment of tenured professors under § 98 of the University Act 2002 [Berufungskommissionen]
- It issues binding guidelines for committees for habilitations [Habilitationskommissionen] and for the appointment of tenured professors under § 98 of the University Act 2002 [Berufungskommissionen]
Some of the senate’s rights are “reactive”, which means that formally speaking, the senate can only act once the rectorate has made a proposal (rather than issuing a proposal itself). In some of these cases the senate only has the right to issue a statement (Stellungnahme), in some cases it has the right to veto proposals (absolutes Vetorecht). In practice, rectorate and senate will often informally work together to find a joint solution, which is then introduced as a formal proposal. For example, the latest big reform of the university statute, which came into force in March 2022, was jointly worked out by a group consisting of members of both the rectorate and the senate. A further, smaller reform of this part of the statute came into force in the autumn of 2022. Currently, the group is working on parts of the statute which focus on validation [Validierung] and on professional development [Weiterbildung neu].
How does the senate work?
Each year, there are 6-7 plenary sessions. In between these sessions, the individual senate working groups have regular meetings. Moreover, the status groups (Kurien) usually have their own meetings to discuss the items on the agenda for each upcoming plenary session. Senate members work on a voluntary (unsalaried) basis and are not bound by instructions.